Alternative TV: The war throughArab
eyes

by Gregg Reynolds in the April 19, 2003 issue

If good reporting can be judged by the enemies it makes, then al-Jazeera must be
doing something right. The Arabic-language TV channel provoked rebukes from the
U.S. government and military officials in the early days of “The War on lraq” (al-
Jazeera’s phrase) when it rebroadcast Iraqi footage of dead and captive U.S. soldiers.
Shortly afterwards the New York Stock Exchange and the NASDAQ expelled al-
Jazeera reporters from their trading floors.

On April 2, Iraq expelled one of al-Jazeera’s Baghdad correspondents and barred
another from working, apparently because they had sought interviews without
government permission. The network responded by suspending operations in Iraq.
“They cannot dictate to us who can and who cannot work,” said editor-in-chief
Ibrahim Helal.

Aficionados of the “clash of civilizations” school should hesitate before branding
Osama bin Laden’s favorite TV station as a mere mouthpiece for the axis of evil. The
Qatar-based network has a distinguished history of ruffling feathers within as well as
outside the Arab world. Arab opinion leaders of every stripe have castigated the
station at various times, and on more then one occasion Arab governments have
demanded that Qatari authorities rein in the station.

To his credit, the Sandhurst-educated Emir of Qatar, who has underwritten the
station’s expenses for most of its life, has steadfastly refused to interfere with
editorial decisions.

Established in 1996 from the remnants of a failed venture between the BBC and
Saudi Arabia, al-Jazeera burst on the Arab scene like a super-nova. Its productions
were polished and visually sophisticated; its staff was composed of experienced
professionals, many of them veterans of the BBC, all of them native speakers of
Arabic; its programming was completely unfettered by the state-controlled
censorship that had long dominated Arab media. And it was free to anyone with a


https://www.christiancentury.org/contributor/gregg-reynolds
https://www.christiancentury.org/archives/vol120-issue8

satellite dish.

It is difficult to overstate the station’s impact. Prior to al-Jazeera, state control of
media made for dreadful TV: uninformative, boring and unrelated to the issues of
the day.

Serious, open debate occurred in private, rarely in organs of mass communication.
Al-Jazeera broke all the taboos, exposing the hypocrisy and vapidity of official news
reporting and airing the concerns and opinions of Arab populations in a way that had
previously been unimaginable. The call-in sections of its wildly popular talk and
debate shows provided ordinary citizens for the first time with the chance to express
opinions in a public forum. The shows often took on the character of a transnational
therapy session.

The immediate and widespread popularity of its programming has revolutionized
mass communications in the Arab world to the point that competing services are
now beginning to emerge, with similar editorial freedom. That’s why the New York
Times editorialized against the expulsion of the network from Wall Street, arguing
that al-Jazeera “deserves all the help it can get.”

Al-Jazeera’s coverage of the war in Iraq has been extensive. Because it still has
relatively little advertising, reporters often get more time than they would on
American commercial TV—five, six or even seven minutes is not unusual. Its entire
schedule is now devoted to war coverage. It has employed reporters on the ground
in most of Irag’s major cities. News anchors usually follow up live reports with a
series of questions in a lively, conversational style, much like the one used by
American media. The network interviews a wide range of experts from various fields
and countries, including the U.S. Like American media, al-Jazeera has a stable of
retired military men (from Arab militaries) to provide analysis.

Al-Jazeera reporters were approved for embedding with coalition forces, but since
Kuwaiti and Saudi authorities refused them visas, it is not clear whether they made
it to their assigned places. In any case, the kind of video-phone reporting from
coalition military units so conspicuous in American reporting has been largely absent
on al-Jazeera. Much of the live reporting in the first days of the war was from Iraqi
cities. Reporters discussed the effects of the bombing campaign and interviewed
residents.



Press conferences and speeches by major political and military figures in the U.S.
and the United Kingdom receive extensive coverage, usually with simultaneous
translation. American and British figures are frequently interviewed, and other world
leaders also receive substantial attention. Al-Jazeera has full-time correspondents
covering the Pentagon and the White House and others are based in New York and
other major cities, along with many throughout the Arab world.

A striking contrast to American media is al-Jazeera’s coverage of the Iraqi
government. It tends to cover official Iraqi sources in much the same way U.S. media
cover official American or British sources. During the first week of the war, al-Jazeera
rebroadcast Iraqi TV coverage of Saddam Hussein’s speeches and videos. It treated
Iragi government press conferences with the same degree of respect accorded to
press conferences at coalition headquarters in Doha or at the Pentagon.

Another difference between al-Jazeera’s coverage and American coverage is the
amount of time and energy devoted to responses to the war in countries not directly
involved in the conflict. Al-Jazeera allocates substantial time to reports on local
reactions, such as the large demonstrations that occurred in Arab capitals in the first
days of the war.

Antiwar protests in other parts of the world also received substantial coverage. Al-
Jazeera aired interviews with antiwar figures and events that received little or no
coverage in American media. By the same token, pro-war voices, such as those
stressing the liberation of Iraqi, received little attention in the early days of the war.

Al-Jazeera is famously unafraid to broadcast grisly images, a reputation it earned
with its footage of the Israel-Palestine conflict. It has broadcast a number of
disturbing images from the Iraq war, including the images of dead American
soldiers, for which it has been castigated in the U.S. Curiously, it has not shown
much footage of Iraqi military casualties. It is hard to tell if this is a result of editorial
decisions or if the network simply doesn’t have the footage. Al-Jazeera broadcasts
are also largely devoid of the sentimentality that frequently afflicts American
media—no pieces about the soldier pining for the wife and new baby he left at
home.

American critics of al-Jazeera complain of its biased reporting. Biased it is, much like
every media organization. It seems safe to say that the Arab world by and large
opposes the war and remains deeply suspicious of American motives and plans. Al-



Jazeera’s reporting reflects this. It is unapologetic in its Arab point of view. This
approach will often offend American sensibilities

For example, al-Jazeera reporters speak of “American-British invaders,” not
“coalition forces.” Considerable air time is devoted to covering civilian suffering.
Some expert commentators are openly opposed to the war and hostile to the U.S.,
although perhaps no more so than some of the more fervent antiwar figures in the
U.S. Reporters are always professional, but are often clearly disdainful of official
American statements and enthusiastic about Iraqgi successes.

An honest bias does not necessarily entail unfair or inaccurate reporting. Indeed, in
the first few days of the war al-Jazeera proved to be a more reliable source of
information than American sources regarding the battles in southern Iraq.

Al-Jazeera recently launched an English-language version of its Web page (though it
was shut down by hackers), and is reportedly planning an English-language
broadcasting service. Americans will soon be able to judge al-Jazeera for themselves.



